HULP DIE AANKOMT
HOOFDMENU » Info Werkgroep » Reisverslag » Reisverslag 2014

Reisverslag maart 2014

Shoolproject Veliqot en Mezhgoran

Op vrijdag 21 maart zijn wij, kees Dasselaar en Dirk Buikema om 5 uur ’s ochtends vertrokken naar Albanië. Behalve een file bij München, die een oponthoudt gaf van ca. een uur, konden we ongestoord doorrijden naar Verona in Italië, waar wij de nacht doorbrachten in hotel Elefante. We hadden vandaag 1238 km gereden.

Op 22 maart zijn we doorgereden naar Ancona (375km) en kwamen daar om 11.00 aan. Nadat we de tickets hadden gekocht voor de oversteek naar Igoumenitsa, vertrok de boot om 14.30 uur.

23 maart, na een overtocht van 18 uur arriveerden wij in Griekenland. We zijn via Kosnipol naar Delvine gereden, waar we bij de plaatselijke bakker een bezoek brachten, waar de vorige reis een snijmachine was geleverd. Daarna bij de zusters Keizer, evangelisten van GGZ, in het kerkje koffie gedronken en de reis hervat, door de bergen, naar Kakavia en daarna door naar Tepelenë. We hebben nog een kerkdienst bijgewoond van de evangelist Jasper Otte en mochten ook bij hen aanschuiven met de lunch.

24 maart vond, in een plaatselijk cafeetje, een gesprek plaats met de algemene directeur van alle scholen in het district Tepelenë. Daarbij was ook het regiohoofd van Tepelenë en een aannemer aanwezig. Jasper Otte diende als tolk. Hierna hebben we de school in Veliqot bezocht, waar volop gewerkt werd aan de renovatie. Voor deze school is actie gevoerd in Nederland. Tevens zijn hier een deel van de schoolmeubelen naartoe gegaan. Daarna werd de school in Mezhgoran bezocht, hoog in de bergen. Je kon er alleen komen met een 4WD, en dan was het nog oppassen geblazen. Zo’n slechte weg hebben we nog nooit gezien. Het schooltje was bar en boos, je kon het beter een krot noemen. Bij terugkomst in Tepelenë, was de trailer uit Holland gearriveerd. Er was veel hulp om de wagen leeg te halen. Er werden direct al vrachtwagentjes geregeld, die spullen overpakten om naar hun bestemming te brengen.

25 maart om 7 uur opgestaan. Vanuit “Dora E Ngrothe” werden meubels naar de school in Veliqot gebracht. In de school is het werk al goed gevorderd. Het wordt heel mooi. Na de middag zijn we over de Ali Pasha –brug naar de dorpen Fërme, Damën en Beçhist gegaan om tuinzaden uit te delen. De brug zag er prima uit, geen kapotte delen. Na het eten zijn we met Limoz naar zijn neef de geitenhoeder gegaan in Touran, net buiten Veliqot. Hier werden de geiten door een takkenpoortje geleid, om te worden gemolken. Dit werd door 3 personen gedaan. (niet per geit natuurlijk).

26 maart zijn we ’s ochtends met de aannemer en Jasper, naar Gjirokaster gereden, om een offerte te maken voor de bouwmaterialen. Nadat we daar klaar waren, hebben we diverse spullen naar de brandweerkazerne gebracht.

27 maart was er om 9.30 uur een feestelijke opening van de school in Veliqot. Hoewel nog niet helemaal klaar, werd een hele ceremonie gehouden, omdat wij er nu ook bij waren. De wc partij, waar de materialen al voor aanwezig zijn, moet nog aangepakt worden. Na de ceremonie, zijn we naar Limoz gegaan en hebben onze tassen gepakt voor de terugreis. Na een lunch bij de familie Otte, zijn we vertrokken, zodat we 22.00 in Igoumenitsa zouden zijn. Om 23.00 vertrok de veerboot.

28 maart hebben we 18 uur op de veerboot gezeten en om 18.00 met de auto richting Verona gegaan, waar we weer bij Elefante overnacht hebben.

29 maart om 6.15 opgestaan voor de verdere reis. We konden vlot doorrijden en arriveerden om 19.15 in Vriezenveen.